Danıştay 10. Dairesi 2016/8973 E. 2021/860 K.

10-10-2021

Özeti: Sulama Birliği sulama alanında yer alan taşınmazlarda çiftçilik yapan davacı tarafından, Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Sulama Birliklerince İşletilen Sulama Tesislerinde Uygulanacak Su Kullanım Hizmet Bedeli Tarifelerine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Bakanlar Kurulu kararı uyarınca ilgili ilçe için belirlenen ücretlerin uygulanması talebinin reddine ilişkin işlemin iptali istenilmiştir. Mevzuat uyarınca sulama birliklerince işletilen sulama tesislerinde uygulanacak su kullanım hizmet bedeli tarifelerini belirleme yetkisinin Bakanlar Kurulu'nun olduğu, söz konusu yetki kapsamında sulama birliklerince işletilen sulama tesislerinde uygulanacak su kullanım hizmet bedeli tarifelerinin, Bakanlar Kurulu kararı ile belirlendikten sonra yine Bakanlar Kurulu kararı ile değiştirildiği anlaşılmaktadır. Davacının yeni Bakanlar Kurulu kararı uyarınca belirlenen sulama birliklerince işletilen sulama tesislerinin su kullanım hizmet bedelinden alınacak olan ücretlerin uygulanması talebinin reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı açıktır. İdare tarafından her ne kadar, bütçe yılı içerisinde yayınlanan sulama ücret tarifesinin bir sonraki yılda esas alınacağı ileri sürülmekte ise de; Sulama Birliklerince İşletilen Sulama Tesislerinde Uygulanacak Su Kullanım Hizmet Bedeli Tarifelerine İlişkin Bakanlar Kurulu kararı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdiğinden idarenin bu iddiasına itibar edilmediği gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir. İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun ilgili maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür. Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygundur. İleri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiş olup idarenin temyiz isteminin reddi gerekmektedir.

"İçtihat Metni"

İSTEMİN KONUSU: ... İdare Mahkemesinin ...tarih ve E: ..., K: ... sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ:

Dava konusu istem: ... Sulama Birliği sulama alanında yer alan taşınmazlarda çiftçilik yapan davacı tarafından, 25/06/2013 tarih ve 28688 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 2013 Yılında Sulama Birliklerince İşletilen Sulama Tesislerinde Uygulanacak Su Kullanım Hizmet Bedeli Tarifelerine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair 2013/4885 sayılı Bakanlar Kurulu kararı uyarınca Hassa ilçesi için belirlenen ücretlerin uygulanması talebinin reddine ilişkin 18/09/2013 tarih ve 307 sayılı işlemin iptali istenilmiştir.

İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: ... İdare Mahkemesinin ... tarih ve E: ..., K: ... sayılı kararıyla; mevzuat uyarınca sulama birliklerince işletilen sulama tesislerinde uygulanacak su kullanım hizmet bedeli tarifelerini belirleme yetkisinin Bakanlar Kurulu'nun olduğu, söz konusu yetki kapsamında 2013 yılında sulama birliklerince işletilen sulama tesislerinde uygulanacak su kullanım hizmet bedeli tarifelerinin, 2012/4005 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile belirlendikten sonra yine 2013/4885 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile değiştirildiği anlaşıldığından, davacının yeni Bakanlar Kurulu kararı uyarınca Hassa İlçesi için belirlenen sulama birliklerince işletilen sulama tesislerinin su kullanım hizmet bedelinden alınacak olan ücretlerin uygulanması talebinin reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı, davalı idare tarafından her ne kadar, bütçe yılı içerisinde yayınlanan 25/06/2013 tarihli sulama ücret tarifesinin 2014 yılında esas alınacağı ileri sürülmekte ise de; 2014 Yılında Sulama Birliklerince İşletilen Sulama Tesislerinde Uygulanacak Su Kullanım Hizmet Bedeli Tarifelerine İlişkin 2013/5626 sayılı Bakanlar Kurulu kararı 16/12/2013 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdiğinden davalı idarenin bu iddiasına itibar edilmediği gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI: Davalı idare tarafından, Bakanlar Kurulu kararı ile asgari su kullanım ücretinin belirlendiği, 2013 yılı için Birlik bütçelerinin onaylandığı, su kullanım hizmet bedelini belirleme yetkileri olduğu, 25/06/2013 tarihli sulama ücret tarifesinin 2014 yılında esas alınacağı ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI: Davacı tarafından savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ: ...

DÜŞÜNCESİ: Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Onuncu Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:

İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.

Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU:

Açıklanan nedenlerle;

1. Davalı idarenin temyiz isteminin reddine,

2. Dava konusu işlemin iptali yolundaki ... İdare Mahkemesinin ... tarih ve E: ..., K: ... sayılı temyize konu kararının ONANMASINA,

3. 2577 sayılı Kanun'un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 15 (on beş) gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 03/03/2021 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.

Öne Çıkanlar