Danıştay 5. Daire 2016/7444 E. 2019/757 K.

21-11-2021

Özeti: Davada Komiser yardımcısı rütbesinde görev yapan davacının, 2014 yılı terfi döneminde komiser rütbesine terfi ettirilmemesine ilişkin Merkez Değerlendirme Kurulu kararının iptaline ve bu işlem nedeniyle yoksun kaldığı maaş farklarının yasal faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmesi istenilmiştir. Islak imzalı görüşme tutanağı ve ıslak imzalı gerekçeli karar metnine göre, İdare Mahkemesince, dava konusu işlemin iptaline ve tazminat isteminin kabulüne karar verilmiştir. Ancak, UYAP'ta kayıtlı gerekçeli karar metninde tazminat talebi ile ilgili hükme yer verilmemiştir. Islak imzalı görüşme tutanağındaki karar sonucu ve ıslak imzalı gerekçeli karar ile UYAP ortamında kayıtlı elektronik imzalı görüşme tutanağındaki karar sonucu ve gerekçeli kararın birbiriyle uyumlu ve aynı olması gerekmektedir. İdare Mahkemesinin ıslak imzalı görüşme tutanağında karar sonucu İptal kabul olarak yazılmasına ve ıslak imzalı mahkeme kararında iptal kabul karar sonucuna uygun bir gerekçeli karar yazılarak davacının dava konusu işlem nedeniyle yoksun kaldığı parasal haklarının 11/07/2014 tarihinden itibaren ödenmesine hükmedilmesine karşın, UYAP üzerinden sisteme kaydedilen elektronik imzalı gerekçeli kararda yalnızca iptal kısmının yazılıp davacının parasal hak talepleri karşılanmayarak çelişki yaratılmış olduğundan, İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet görülmemiştir.

İSTEMİN KONUSU : .... İdare Mahkemesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararının onanmasına dair Danıştay Onaltıncı Dairesinin 11/02/2016 tarih ve E:2015/17524, K:2016/388 sayılı kararının; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen 3622 sayılı Kanun ile değişik 54. maddesi uyarınca düzeltilmesi istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :

Dava konusu istem: Komiser yardımcısı rütbesinde görev yapan davacının, 2014 yılı terfi döneminde komiser rütbesine terfi ettirilmemesine ilişkin Merkez Değerlendirme Kurulu kararının iptaline ve bu işlem nedeniyle yoksun kaldığı maaş farklarının yasal faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmesi istenilmiştir.

İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: .... İdare Mahkemesince verilen ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararda; idarenin rütbe terfiine yönelik liyakat değerlendirmesinde takdir yetkisi bulunmakla birlikte, bu yetkinin mutlak ve sınırsız olmayıp kamu yararı ve hizmet gerekleri ile sınırlı olduğu hususu ile 749 kişinin komiserliğe terfi ettirildiği 2014 yılı değerlendirmesine esas kıdem listesinde 314. sırada bulunan ve bu haliyle kıdemi yeterli olan davacının, liyakatini olumsuz etkileyecek herhangi bir cezasının bulunmadığı hususu birlikte gözetildiğinde, liyakat değerlendirmesinin objektif olarak ve mevzuata uygun bir şekilde yapıldığından ve takdir yetkisinin kamu yararı ve hizmet gerekleri ile sınırlı ve objektif bir şekilde kullanıldığından bahsetmeye olanak bulunmadığı açık olduğundan, performans puanı ve ödül/başarı belgesi itibarıyla kendisinden daha düşük değerlere sahip, daha kıdemsiz personel terfi ettirilirken davacının komiserliğe terfi ettirilmemesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna varılmıştır. Öte yandan, T.C. Anayasası'nın 125. maddesi uyarınca, hukuka aykırılığı saptanan dava konusu işlem nedeniyle davacının yoksun kaldığı parasal haklarının yasal faiziyle birlikte tazmin edilmesi gerektiği de belirtilmiştir. Belirtilen gerekçelerle hukuka aykırı bulunan dava konusu işlemin iptaline ve davacının bu işlem nedeniyle yoksun kaldığı parasal haklarının 11/07/2014 tarihinden itibaren hesaplanarak, dava tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte davacıya ödenmesine karar verilmiştir.

Daire kararının özeti: Davalının temyiz başvurusu üzerine Danıştay Onaltıncı Dairesinin 11/02/2016 tarih ve E:2015/17524, K:2016/388 sayılı kararıyla; temyize konu karar hukuk ve usule uygun bulunmuş ve kararın onanmasına karar verilmiştir.

KARAR DÜZELTME TALEP EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından; 2014 yılında komiser yardımcıları için hazırlanan kıdem listesinde 314. sırada yer alan davacının, ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda yapılan kıdem ve liyakat değerlendirmesi sonucunda bir üst rütbeye terfi ettirilmemesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka ve mevzuata aykırılık bulunmadığı ileri sürülerek Danıştay Onaltıncı Dairesince verilen kararın düzeltilmesi istenilmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...'IN DÜŞÜNCESİ : Karar düzeltme isteminin kabul edilerek İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Beşinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

Kararın düzeltilmesi dilekçesinde ileri sürülen nedenler, 2577 sayılı Kanun'un Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen 3622 sayılı Kanun ile değişik 54. maddesi hükmüne uygun bulunduğundan, karar düzeltme isteminin kabulü ile Danıştay Onaltıncı Dairesinin 11/02/2016 tarih ve E:2015/17524, K:2016/388 sayılı kararı kaldırılarak uyuşmazlık yeniden incelendi:

İNCELEME VE GEREKÇE:

MADDİ OLAY :

Komiser yardımcısı olarak görev yapan davacı 2014 yılı terfi döneminde Merkez Değerlendirme Kurulunca terfi ettirilmemiştir.

Bunun üzerine, davacının terfi ettirilmemesine ilişkin işlemin iptali ve bu işlem nedeniyle yoksun kaldığı maaş farklarının yasal faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmesi istemiyle, temyizen incelenen dava açılmıştır.

Islak imzalı görüşme tutanağı ve ıslak imzalı gerekçeli karar metnine göre, İdare Mahkemesince, dava konusu işlemin iptaline ve tazminat isteminin kabulüne karar verilmiştir. Ancak, UYAP'ta kayıtlı gerekçeli karar metninde tazminat talebi ile ilgili hükme yer verilmemiştir.

İLGİLİ MEVZUAT:

2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun "Tutanaklar" başlıklı 23. maddesinde, her dava dosyası için görüşmelere katılan başkan ve üyelerin, Danıştayda düşünce veren savcının, tetkik hakiminin ve tarafların ad ve soyadlarını, incelenen dosya numarasını, kısaca dava konusunu ve verilen kararın neticesini, çoğunlukta ve azınlıkta bulunanları gösteren bir tutanak düzenleneceği, bu tutanakların görüşmelere katılanlar tarafından aynı toplantıda imzalanıp dosyalarında saklanılacağı hükmüne yer verilmiş; aynı Kanunun 24.maddesinin (e) bendinde de, kararlarda; kararın dayandığı hukuki sebepler ile gerekçesi ve hükmün, tazminat davalarında hükmedilen tazminatın miktarının yazılacağı kurala bağlanmıştır.

Anılan Kanunun Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu'nun uygulanacağı hallerin belirtildiği 31. maddesinde, elektronik işlemlerde de Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu hükümlerinin uygulanacağı kurala bağlanmıştır.

Anılan Kanun hükmünün göndermede bulunduğu 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu'nun "Elektronik İşlemler" başlıklı 445. maddesinde, Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi'nin (UYAP), adalet hizmetlerinin elektronik ortamda yürütülmesi amacıyla oluşturulan bilişim sistemi olduğu, dava ve diğer yargılama işlemlerinin elektronik ortamda gerçekleştirildiği hallerde UYAP kullanılarak verilerin kaydedileceği ve saklanacağı; bu Kanun kapsamında fiziki olarak hazırlanması öngörülen tutanak ve belgelerin güvenli elektronik imzayla elektronik ortamda hazırlanabileceği ve gönderilebileceği; güvenli elektronik imza ile oluşturulan tutanak ve belgelerin ayrıca fiziki olarak gönderilmeyeceği, belge örneği aranmayacağı kuralları yer almıştır.

5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu'nun 5. maddesinin 1. fıkrasına göre de, güvenli elektronik imza, elle atılan imza ile aynı hukuki sonucu doğurmaktadır.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:

Yukarıda yer verilen mevzuat uyarınca, ıslak imzalı görüşme tutanağındaki karar sonucu ve ıslak imzalı gerekçeli karar ile UYAP ortamında kayıtlı elektronik imzalı görüşme tutanağındaki karar sonucu ve gerekçeli kararın birbiriyle uyumlu ve aynı olması gerekmektedir.

İdare Mahkemesinin ıslak imzalı görüşme tutanağında karar sonucu "İptal-kabul" olarak yazılmasına ve ıslak imzalı mahkeme kararında iptal-kabul karar sonucuna uygun bir gerekçeli karar yazılarak davacının dava konusu işlem nedeniyle yoksun kaldığı parasal haklarının 11/07/2014 tarihinden itibaren ödenmesine hükmedilmesine karşın, UYAP üzerinden sisteme kaydedilen elektronik imzalı gerekçeli kararda yalnızca iptal kısmının yazılıp davacının parasal hak talepleri karşılanmayarak çelişki yaratılmış olduğundan, belirtilen mevzuata aykırı olan bu husus nedeniyle İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet görülmemiştir.

KARAR SONUCU:

Açıklanan nedenlerle;

1. 2577 sayılı Kanun’un 49. maddesine uygun bulunan davalının temyiz isteminin kabulüne,

2. .... İdare Mahkemesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı sayılı kararının BOZULMASINA,

3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine, 06/02/2019 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

Öne Çıkanlar